ANNONS
ANNONS
Logo

HÄLSA & TRÄNING PÅ ALLVAR

5 vanliga påståenden om frukost – stämmer de eller inte?

Filip Häggberg · 3 Mar 2019
Uppdaterad 18 Jun 2019
Hur viktig är egentligen frukosten för resten av dagen?

Hur viktig är egentligen frukosten för resten av dagen? Foto: Claudio Bresciani/TT/Shutterstock/IBL


Det är dagens viktigaste mål och det sätter igång förbränningen. I alla fall i folkmun. Metro har samlat ihop fem påståenden om människans mest mytomspunna måltid – frukosten – och låtit tre experter ge sin syn på hur det ligger till.

klar

Artikellänk är kopierad

1. Frukost är dagens viktigaste mål

Anki Sundin, näringsfysiolog: För många är det så. Det är ett bra tillfälle att påbörja dagen på ett hälsosamt och näringsrikt sätt och kan påverka vad och hur mycket vi äter under resten av dagen på ett positivt sätt. Men man måste faktiskt inte äta direkt när man vaknar på morgonen. Det viktigaste är att man får i sig allt man behöver under loppet av den vakna delen av dygnet. För den som arbetar skift eller natt infaller dessutom ”frukost” kanske vid någon annan tidpunkt än just morgonen.

Carolin Helt, personlig tränare och kostrådgivare: Nja, det beror helt på vad du väljer att äta. Tyvärr är frukostmat ofta av det sockerstinna slaget vilket gör det till en dålig start på dagen i stället för tvärtom. Naturell yoghurt med bär, havregrynsgröt och ett par ägg, då kan frukosten ha den betydelsen att du börjat dagen med ett bra val, vilket kan vara värdefullt rent psykologiskt. Det viktigaste är inte när vi äter utan vad.

Clarissa Liljander, dietist: Delvis. Studier har påvisat att de som äter frukost också äter mer kostfiber och frukt – vilket är bra för hälsan. Men eftersom kroppen generellt sett har svårt att omsätta stora mängder näringsämnen vid ett och samma tillfälle är det bäst att sprida ut sina måltider under dagen, gärna till tre huvudmål och något mellanmål. Frukosten är alltså en viktig del av dagens sammanlagda intag av energi och framför allt näringsämnen, men inte den enskilt viktigaste måltiden.

Experterna Anki Sundin, Carolin Helt och Clarissa Liljander.
Experterna Anki Sundin, Carolin Helt och Clarissa Liljander.Foto: Pressbilder/privat

2. Frukost sätter igång förbränningen

Anki Sundin: En sanning med modifikation. Om man väljer en hälsosam och näringsrik frukost så kan det leda till att vi blir mer benägna att fortsätta att äta hälsosamt och näringsrikt resten av dagen. Den energi vi får från maten hjälper oss också att hålla igång, koncentrera oss och ge bränsle till fysisk aktivitet. Det leder till ökad ”förbränning”. Själva frukosten i sig är däremot inte avgörande för detta.

Carolin Helt: Nja igen, det har visat sig att frukostätare tenderar att vara mer fysiskt aktiva, i alla fall under förmiddagen, men å andra sidan har man ju också ett mål mat till att förbruka. Energibalansen sett över hela dagen verkar frukosten inte påverka.

Clarissa Liljander: Nej. När man vill öka sin förbränning handlar det ofta om att man vill gå ner i vikt i form av fettmassa. Det enda som påverkar den totala fettförbränningen över ett dygn är ett kaloriöverskott eller ett kaloriunderskott.

quotation startKroppen förbränner energi dygnet runt oavsett om du äter frukost eller inte.quotation end

3. Ska du äta något sött? Då är det bäst att göra det på morgonen

Anki Sundin: Det inte tidpunkten vi äter på som avgör om någon är mer eller mindre hälsosamt, utan hur ofta och hur mycket. Alltså: ät gärna något sött då och då, men ha en hälsosam och varierad kost som grund. Och motionera varje dag. Då är det för de flesta inga problem att ta en bulle på fikat då och då.

Carolin Helt: Nej.

Clarissa Liljander: Nej. Näringsfattiga sötsaker i form av bakverk eller godis bör begränsas för en frisk människa oavsett om personen äter dessa på morgonen, dagen eller kvällen

Det är fritt fram att ta sig ett träningspass före frukosten, menar experterna.
Det är fritt fram att ta sig ett träningspass före frukosten, menar experterna.Foto: Isabell Höjman/TT

4. Träna inte före frukost – du ska aldrig träna på fastande mage

Anki Sundin: Träna när det passar dig i din vardag. Punkt.

Carolin Helt: Träna på! Är det något vi har reserver av så är det energi. I varje kilo underhudsfett har vi runt 7000 kcal att förbruka. Det räcker till ungefär tio mils löpning, för att ge ett exempel. Vi vaknar alltså inte tomma på energi, men har du tänkt dig ett mer högintensivt pass så är det betydligt mer stimulerande med lite kolhydrater i kroppen.

Clarissa Liljander: Falskt. Det viktigaste när det kommer till träning och kost är hur ditt energi- och näringsintag ser ut under hela dygnet och att den mat som du äter är näringsrik. Om du upplever att din livs- och träningskvalitet är som bäst när du tränar innan frukost så fortsätt med det.

5. Det är dåligt för hälsan att skippa frukosten

Anki Sundin: När det gäller vuxna som i större utsträckning kan välja själva när och vad de ska äta om dagarna så stämmer inte påståendet. Frukosten i sig leder inte till bra hälsa, men människor som har en rutinmässig frukost tenderar att ha en bättre hälsa. Oavsett är det i alla fall aldrig negativt att äta en god och näringsrik frukost.När det gäller skolbarn finns det undersökningar som pekar på att koncentrationen och prestationen i skolan blir bättre med frukost, så när det gäller barn skulle jag säga att frukosten är ett måste.

Carolin Helt: Nej. Jag skulle tro att det är ett betydligt större hälsoproblem om folk tror att frukosten är så viktig att man äter typisk frukostmat som mackor, fil och flingor flera gånger om dagen.

Clarissa Liljander: Delvis. Det finns studier som indikerar att människor som skippar frukosten har en förhöjd risk för livsstilssjukdomar som hjärt-kärlsjukdom och typ 2 diabetes. Men det beror sannolikt delvis på att dåliga frukostvanor ofta förekommer tillsammans med andra riskfaktorer för ohälsa som exempelvis rökning. Att skippa frukosten kan snarare vara ett symtom på en redan ohälsosam livsstil.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro