ANNONS
ANNONS
Logo

HÄLSA & TRÄNING PÅ ALLVAR

Därför är bodypump en ineffektiv träningsform om du vill bygga muskler

Filip Häggberg · 17 Jun 2019
Uppdaterad 19 Jun 2019

Bodypump är en av Sveriges mest populära gruppträningsklasser och påstås bygga muskler och bränna hundratals med kalorier. Det är alltid bättre att träna något än inget – men forskning visar att träningsformen inte alls är så bra som den låter.

klar

Artikellänk är kopierad

En timmes intensiv träning med vikter, ständig rörelse och massvis med svett.

Bodypump är träningstrenden som spridit sig över världen sedan starten för nästan 30 år sedan. Passen marknadsförs med effekter som att bränna fett och kalorier, men framför allt som effektiv styrketräning som ger tonade muskler.

Problemet är att det varken finns vetenskap eller logik bakom det.

Precis som med all rörelse och träning kommer du att göra av med energi även med bodypump. Du kommer däremot, av allt att döma, knappt bli starkare eller få mer muskelmassa.

Ökar inte i muskelmassa

Det har gjorts ett fåtal studier på bodypump specifikt, de två senaste och längsta är gjorda 2011 respektive 2017, och de säger ungefär samma sak.

I den första studien ingick totalt 19 personer, alla unga kvinnor utan tidigare erfarenhet av regelbunden träning, som fick köra bodypump två gånger i veckan i tolv veckor. Nio av deltagarna tränade, medan resterande tio utgjorde en kontrollgrupp att jämföra mot.

Efter tolv veckor var de tränande kvinnornas vikt och kroppssammansättning densamma som före studien. De hade inte ökat i muskelmassa eller minskat sitt kroppsfett.

LÄS MER
Inte tillgång till gym? Så här håller du igång styrketräningen på semestern

När kvinnornas resultat i knäböj före och efter tolvveckorsperioden jämfördes hade de däremot blivit starkare. Forskarna mätte deltagarnas styrka i framsida lår som visade en genomsnittlig ökning på 13,6 procent. Det skiljde sig dock inte från kontrollgruppen – de hade ökat lika mycket.

Jämför vi det med en dansk studie där deltagarna tränade knäböj specifikt i tolv veckor – inte i bodypump-form – är resultatet blygsamt. I den senare studien ökade deltagarna sin styrka med över 30 procent.

Foto: Frida Hedberg/TT

I den andra bodypump-studien, den från 2017, hittade forskarna inte heller någon signifikant ökning i maxstyrka. Även de deltagarna fick träna bodypump i tolv veckor.

Egentligen är det svårt att dra stora slutsatser över studierna om bodypump. Det låga deltagarantalet är en anledning till att det är svårt att slå fast resultaten på fler personer. Men det finns i dag ingenting som visar på motsatsen – och det går hand i hand med forskningen på styrketräning generellt.

Du blir mer uthållig i musklerna – inte starkare

När du tränar bodypump gör du en övning en bestämd tid med låg belastning och ett högt antal repetitioner. Även om du skulle orka fler repetitioner slutar du när musiken tystnar eller instruktören säger till.

För att öka i styrka och bygga muskler är det mest effektiva att antingen välja en väldigt tung vikt eller att välja en lättare vikt och göra så många repetitioner att du inte kan rubba den längre.

Med andra ord – är ditt mål att bygga muskler är bodypump förmodligen inte träningsformen för dig. Men tycker du det är kul och mår bra av det är bodypump naturligtvis mycket bättre än inte göra någonting alls.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro