ANNONS
ANNONS
Logo

HÄLSA & TRÄNING PÅ ALLVAR

Här är 5 styrkeövningar som tränar hela kroppen

Filip Häggberg · 19 Jun 2019
Uppdaterad 19 Jun 2019

Marklyft är en övning som aktiverar ett 20-tal individuella muskler. Foto: Unsplash


Har du inte möjlighet att styrketräna lika ofta som du vill? Här kommer fem övningar som tillsammans ser till att du aktiverar i princip hela kroppen – på bara ett pass.

klar

Artikellänk är kopierad

Är du van att göra specifika övningar för varje muskelgrupp kan det kännas som om hela träningen fallerar när du plötsligt inte har tid för det.

Men med ganska enkla medel kan du effektivisera träningen och ändå underhålla hela kroppen. Nedan kommer fem basövningar som tillsammans utgör ett helkroppspass.

Du kan också välja att dela upp övningarna till två pass och komplettera med annat.

LÄS MER
Äta före eller efter styrketräningen? Så här säger experten

Passet fungerar också bra för dig som är nybörjare på styrketräning.

Du väljer själv hur många set du vill göra, men forskning visar att det sällan gör nytta att göra fler än tre. Du som är van väljer en så tung vikt som möjligt och gör så många repetitioner du bara orkar varje set för bästa effekt. Är du nybörjare är det smart att börja med lätta vikter för att sätta tekniken och sen öka för varje pass.

Du kan köra igenom hela kroppen på bara ett pass med hjälp av övningarna nedan. Foto: Unsplash

Knäböj

Här tränar du främst framsida lår, sätesmuskulaturen och rumpan. Men eftersom du aktiverar i princip hela kroppen får du betydligt mer på köpet. Flera muskler i benen, bland annat baksida lår, ryggen och magen används för att stabilisera kroppen när du gör knäböj.

Bänkpress

Med bänkpressen tränar du många muskler både i brösten och armarna, men framför allt den stora bröstmuskeln. Deltamuskeln, som sitter på axeln, och triceps är andra muskler som aktiveras mycket.

Marklyft

Övningen aktiverar ett 20-tal individuella muskler och ett flertal muskelgrupper. Du tränar främst den nedre delen av ryggen, rumpan och baksida lår men även lårmuskeln och insida lår. Du jobbar dessutom mycket med greppstyrkan i händerna.

LÄS MER
Styrketräning och extra protein – så här fungerar det

Militärpress

Nej, det är inte bara axlarna som aktiveras när du gör militärpress, som många tror. Axlarna är, tillsammans med triceps, musklerna du tränar allra mest med den här övningen. Även övre delen bröstmuskeln och magen jobbar hårt.

Chins

Här får du väldigt mycket rygg. Den breda ryggmuskeln som löper snett över ryggen, kappmuskeln som sitter på ryggens övre del och muskeln mellan ryggraden och skuldran bland annat. Om du är nybörjare och har svårt att klara flera chins på raken kan du börja med latsdrag som ger liknande effekt.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro