ANNONS
ANNONS
Logo

HÄLSA & TRÄNING PÅ ALLVAR

Kost och styrketräning – här är det viktigaste att tänka på

Filip Häggberg · 22 Aug 2019
Uppdaterad 22 Aug 2019

Vill du gå upp i vikt? Se till att ligga på ett kaloriöverskott. Foto: Claudio Bresciani/TT


Vare sig du vill bli starkare eller gå upp eller ner i vikt är kosten minst lika viktig som träningen. Vi går igenom det du inte får missa när du jagar dina mål.

klar

Artikellänk är kopierad

All form av träning och rörelse är bra för dig ur ett längre hälsoperspektiv. Du blir friskare och ökar chanserna att leva längre.

LÄS MER
Äta före eller efter styrketräningen? Så här säger experten

Men för att nå dina kortsiktiga mål behöver du tänka på kosten också. Här är de viktigaste punkterna.

Få i dig tillräckligt med protein

Du som styrketränar har hört det förut – protein är musklernas byggstenar. Med andra ord behöver du mer protein än någon som inte tränar.

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna ska en normalperson få i sig minst 0,8 gram per kilo kroppsvikt och dag. Det motsvarar ungefär 56 gram protein för en person som väger 70 kilo.

Du som styrketränar behöver mer protein än den som inte gör det. Foto: Pontus Lundahl/TT

Styrketränar du behöver du mer – minst 1,6 upp mot 2 gram protein per kilo kroppsvikt. Men saken är den att många svenskar redan kommer upp i den mängden automatiskt, så chansen finns att du inte behöver förändra någonting i din kost när det kommer till proteinintaget.

Var proteinet kommer ifrån spelar mindre roll om du balanserat, då har du bra källor. Men livsmedel som bönor, linser, och kött är bra att lägga till om du är osäker.

Styr vikten med mängden kalorier

Den enklaste biten, som ändå kan vara så svår i praktiken. Vill du gå upp i vikt är den snabbaste vägen dit att ligga på ett kaloriöverskott – att du får i dig mer kalorier än du gör av med, helt enkelt. Det är fortfarande lika viktigt att få i dig tillräckligt med protein.

LÄS MER
Här är 5 styrkeövningar som tränar hela kroppen

Vill du gå ned i vikt är det motsatt, du ska få i dig mindre än vad du gör av med. Proteinmängden ska fortfarande vara densamma eftersom du styrketränar och vill bygga muskler. Det kommer vara tuffare för dig eftersom du äter mindre.

Kommer du inte upp mot två gram protein och kilo kroppsvikt med din vanliga kost kan du kompensera det med proteinpulver eller andra tillskott, men se i första hand till att öka mängden proteinrika livsmedel på tallriken.

pil
Fakta: Exempel på bra källor till protein

Bönor, linser, havregryn, kött, kyckling, fisk, kvarg, keso, ägg, ärtor, nötter.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro