ANNONS
ANNONS
Logo

HÄLSA & TRÄNING PÅ ALLVAR

Ny studie: Socker mer onyttigt än sötningsmedel – det här vet vi om lightläsk sedan tidigare

Filip Häggberg · 24 Apr 2019
Uppdaterad 27 Maj 2019
Sockersötad läsk eller lightläsk? Den samlade forskningen är överens om att det förstnämnda ökar risken för ohälsa.

Sockersötad läsk eller lightläsk? Den samlade forskningen är överens om att det förstnämnda ökar risken för ohälsa. Foto: Erik Johansen/NTB/TTGene J. Puskar


Vanlig Coca-Cola eller Cola Zero? Debatten om huruvida sockersötad läsk eller lightläsk är det bästa alternativet går stundtals på högvarv. Nu visar en ny studie det som tidigare forskning pekat mot – att socker är mer ohälsosamt.

klar

Artikellänk är kopierad

I februari publicerades en amerikansk observationsstudie, som undersökt över 81 000 kvinnor i åldrarna 50-79 år, i tidskriften Stroke.

Forskarna varnade sedan för resultatet – enligt dem ökade risken att få stroke för kvinnorna som drack över två burkar lightläsk om dagen i jämförelse med de som drack max en burk i veckan.

Studien fick ett stort genomslag i världen och Sverige. Vad forskarna däremot inte kunde visa var ett orsakssamband. Den ökade risken för stroke kan med andra ord ha orsakats av något annat än lightläsken. Dessutom hittades den ökade risken bara i gruppen kvinnor som redan hade fetma – inte hos dem som var friska.

Sötningsmedel kan få överviktiga kan gå ned i vikt

Det är snarare så att tidigare forskning, som är gjorda med säkrare metoder och därmed får ett mer tillförlitligt resultat, pekar åt ett annat håll. I de studierna får deltagarna inte själva rapportera in sitt intag, utan blir tilldelade en läsk med sötningsmedel i stället för att dricka sockervarianten. Där ser det ut som att personer som är överviktiga eller lider av fetma går ned i vikt när de ersätter den sockersötade läsken med lightläsk, förutsatt att de inte förändrar sitt energiintag i övrigt. För normalviktiga personer verkar förhållandet vara neutralt, de går i regel varken upp eller ner i vikt.

Foto: Unsplash

Vad det gäller riskökning för cancer, stroke eller andra sjukdomstillstånd har den här typen av studier inte hittat något samband med lightläsk i allmänhet eller sötningsmedel i synnerhet.

Ny studie visar: Sockerläsk mer onyttig än lightläsk

Så sent som förra veckan kom en ny interventionsstudie på temat, där forskarna undersökte 154 personer. Syftet var att ta reda på om något sötningsmedel ökade risken för övervikt mer än något annat, men resultatet var svårtolkat.

Vad som var lättare att se var att personerna som blev tilldelade sockersötad dryck gick upp i vikt och fick en ökning i fettmassa. Av sötningsmedlen som ingick i studien (Aspartam, sackarin, sukralos och stevia) såg man ingen signifikant förändring i viktuppgång, men sackarin såg ut att öka fettmassan något.

Den här studien bekräftar vad den samlade forskningen redan har sagt: Det finns inga belägg för att sötningsmedel skulle korrelera med viktökning. Det finns heller ingenting som tyder på att sötningsmedel skulle öka risken för cancer hos människor eller göra dig mer sötsugen och på det viset få dig att gå upp i vikt.

Aspartam, det vanligaste sötningsmedlet i lightläsk, är en av världens mest utredda substanser. Redan 2013 slog EFSA (Europeiska livsmedelsverket) fast att aspartam inte är farligt att dricka i nivåerna det dricks i nuläget, med undantag för personer med den medfödda sjukdomen fenylketonuri (PKU).

Om socker säger forskningen någonting helt annat.

– Det finns inget livsmedel som så entydigt i studie efter studie, både observationsstudier och randomiserade kontrollerade studier, är associerat med ohälsa som sockersötad läsk. Det handlar om allt från karies, till övervikt, fetma, typ 2-diabetes, hjärtkärlsjukdom och stroke, säger näringsfysiologen och docenten Ingrid Larsson, enligt DN.

Forskningen på sötningsmedel kommer att fortsätta, där den stora utmaningen i framtiden är att utreda hur det påverkar människors tarmflora. Det är ett område vi fortfarande inte vet tillräckligt mycket om.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro