ANNONS
ANNONS
Logo

HÄLSA & TRÄNING PÅ ALLVAR

Sjuk? Så vet du när du kan träna igen

Filip Häggberg · 23 Feb 2019
Uppdaterad 27 Maj 2019

Under vintermånaderna kommer sjukdomarna titt som tätt och det är svårt att veta när du är kry på riktigt. GIH-läkaren Eva Andersson förklarar när du är tillräckligt frisk för att börja träna igen – utan att ta onödiga risker.

klar

Artikellänk är kopierad

Det kan vara frustrerande på många sätt, där motionen och träningen är en del som blir lidande.

Men vad du än gör: Förhasta dig inte.

Har du till exempel ont i halsen kan fysisk aktivitet försämra ditt tillstånd.

– Nej, då ska du verkligen inte träna. Du kan ha halsfluss, och om du då gör en fysisk aktivitet kan bakterierna spridas runt i blodet och sätta sig på hjärtat, säger Eva Andersson, läkare och docent på Gymnastik- och idrottshögskolan.

– Du kan få hjärtmuskelinflammation, ledbesvär och njursjukdomar, fortsätter hon.

Eva Andersson, läkare och docent på Gymnastik- och idrottshögskolan.
Eva Andersson, läkare och docent på Gymnastik- och idrottshögskolan.Foto: Linus Hallgren

Utgå ifrån allmäntillståndet

Du kan få samma besvär om tränar med virusinfektioner.

– Ska man vara noga ska du inte träna alls när du har några förkylningssymtom, lite förenklat. Och äter du antibiotika ska du inte idrotta förrän du ätit upp antibiotikakuren, säger Eva Andersson.

Inte ens om jag bara är lite slemmig i halsen men mår bra i övrigt?

– Det är också ett förkylningssymtom, så du ska helst avstå.

Så när får jag börja träna igen?

– Ett väldigt bra symtom att utgå ifrån är allmäntillståndet. När förkylningssymtomen börjar läka ut och du mår väldigt bra i kroppen är det ett gott tecken. Men är du fortfarande hängig och trött, och kroppen inte fungerar som den brukar, då ska du inte träna.

Har du lite snuva utan halsont, hosta och allmänpåverkan rekommenderas försiktighet under de första tre dagarna, varefter träning kan återupptas gradvis om besvären inte förvärras.

Börja försiktigt och öka eftersom

Mår du bra och känner dig normal i kroppen kan du alltså testa att köra igång med träningen igen, även om du fortsatt är lite täppt i näsan.

– Börja försiktigt och öka eftersom. Men har du rejäl nästäppa och ont i kinden som många har nu, kan det vara bihåleinfektion och då ska du vila.

Så om förkylningssymtomen är borta och allmäntillståndet är bra, först då är det fritt fram?

– Jag ser det som ett sätt för kroppen att säga till. Man ska lyssna på kroppen och om den säger att ”du behöver vila”, då ska man inte pressa sig ytterligare.

– Om du pressar dig själv kan kroppen bli stressad, och när vi stressar länge går stresshormonen kortisol upp. Om vi inte vilar och återhämtar oss ordentligt ligger det högt hela tiden och det kan hämma de vita blodkropparnas aktivitet. När vi dagligen utsätts för olika virus och bakterier kan de vita blodkropparna inte angripa dem lika effektivt som de brukar, när vi inte är stressade.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro