ANNONS
ANNONS
Logo

HÄLSA & TRÄNING PÅ ALLVAR

Stretcha så slipper du träningsvärk? Här är 5 myter om träning

Filip Häggberg · 27 Mar 2019
Uppdaterad 27 Maj 2019
Bättre att träna före frukost! Det går att punktförbränna fett! Eller?

Bättre att träna före frukost! Det går att punktförbränna fett! Eller? Foto: Shutterstock/Fredrik Sandberg/TT


Du kan inte träna bakfull och stretching förebygger träningsvärk. Du har säkert hört det förut, men stämmer det verkligen? Metro synar fem påståenden om hur du ska träna.

klar

Artikellänk är kopierad

”Stretcha – då får du ingen träningsvärk”

Är du stel och orörlig gör det dig mycket gott att rörelseträna ­– då presterar du bättre. Men att det skulle hjälpa mot träningsvärk är ett rent påhitt.

– Träningsvärk kommer till följd av små skador i muskeln. Att stretcha kan snarare förvärra det, förklarar idrottsfysiologen Mikael Mattsson i en tidigare Metro-artikel.

Notera också att du inte bör stretcha om du redan är väldigt rörlig. Det finns en ökad skaderisk både om du är stel och överrörlig.

”Det är farligt att träna bakfull”

Kanske är det inte det mest bekväma att göra dagen efter en utekväll. Men att det skulle vara farligt att träna bakfull finns det inga belägg för.

– Det finns studier som visar att det inte är riskabelt och det verkar inte vara någon fara för hjärtat om man är fullt frisk, säger Örjan Ekblom, docent i idrottsvetenskap.

Däremot kan kroppen fungera sämre, skaderisken öka och mer avancerad styrketräning bli svårare rent motoriskt. Men en löptur, ett cykelpass eller att träna i maskinerna på gymmet är ingen fara.

Foto: Shutterstock

”Det går att punktförbränna fett”

Myten har varit punkterad länge, men det finns fortfarande folk som tror att punktförbränning fungerar.

Men nej, det fungerar alltså inte att bara göra sit-ups om du vill bli av med lite fett runt magen. Det finns studier som visar en minimal extra effekt runt musklerna du jobbar med, men det är så pass lite att det i praktiken inte gör någon skillnad, enligt Träningslära.se.

”Du måste träna minst 30 minuter åt gången för att det ska ge någonting”

Det säger sig självt att ju mer du tränar, desto mer effekt får du. Men att kortare träning inte skulle ge några positiva effekter alls stämmer inte.

Är du inte van att träna kommer kroppen troligtvis reagera bra på låg fysisk aktivitet, enligt professor Carl Johan Sundberg.

– Om man är stillasittande krävs det ganska lite för att det ska ge positiva hälsoeffekter, säger han.

”Det är bättre att träna före frukost”

Du förbränner visserligen lite mer fett när du tränar på fastande mage än om du skulle träna exempelvis efter frukost. Men ur ett längre hälsoperspektiv spelar det i princip ingen roll när du tränar, enligt flera studier. Det ska heller inte påverka hur du presterar.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro