ANNONS
ANNONS
Logo

HÄLSA & TRÄNING PÅ ALLVAR

Vill du bli starkare eller få större muskler? Så här skiljer sig träningen

Filip Häggberg · 24 Jun 2019
Uppdaterad 24 Jun 2019

Tunga vikter och få repetitioner är nyckeln till att bli starkare. Foto: Unsplash


Du kan anpassa din styrketräning beroende på vad du är ute efter. Är ditt mål att bli starkare eller att öka muskelvolymen? Här kommer några riktlinjer till hur du kan gå tillväga.

klar

Artikellänk är kopierad

Styrketräning är starkt förknippat med ett längre och friskare liv i vetenskapen. För personer med hjärtsjukdomar som hjärtsvikt eller kärlkramp fungerar träningsformen som ett skydd.

Ur ett större hälsoperspektiv finns det med andra ord många anledningar att börja.

Men beroende på dina kortsiktiga mål kan du lägga upp träningen på olika sätt för att öka chanserna att nå dina mål.

LÄS MER
Här är 5 styrkeövningar som tränar hela kroppen

Du vill främst bli starkare

Drivs du av att kunna lägga på tyngre vikter efter så kort tid som möjligt?

Då är det uteslutet att träna med lätta vikter och göra många repetitioner av dina övningar. Då tränar du snarare uthålligheten i muskeln – det har inte något med din maxstyrka att göra. Att lägga dig på golvet och göra 50 armhävningar är alltså ingenting för dig.

Du ska i stället satsa på att träna med så tunga vikter att du maximalt orkar fyra repetitioner per set. Är du nybörjare på styrketräning kan du variera och lätta på vikterna något pass då och då så att du orkar upp mot åtta repetitioner. Men fokus ska alltså ligga på att träna tungt!

Fokus på muskelvolym kräver något lägre vikter och fler repetitioner än fokus på styrkan. Foto: Pixabay

Du vill främst få mer volym och muskelmassa

Här är det ett lite mer tidskrävande upplägg som är optimalt. Tränar du främst för styrkan får du naturligtvis mer muskelmassa på köpet också, på samma sätt som du också blir starkare när du tränar för volymen.

För muskelökning, eller hypertrofi som är det vetenskapliga ordet, tränar du på något lättare vikter. Du ska orka göra runt tio repetitioner, men inte mer än 15. Kommer du över det tränar du i stället främst på din styrkeuthållighet.

LÄS MER
Därför är bodypump en ineffektivt träningsform om du vill bygga muskler

Du vill orka göra en viss övning många gånger

Har du en utmaning att du ska klara 30 armhävningar före semestern? Då ska du träna på uthålligheten i muskeln, och det gör du genom att göra just så många armhävningar du kan på samma gång.

Men här spelar din styrka också in, så för att öka dina chanser att klara målet passar det bra att variera träningen med tunga vikter.

Gränserna är generella och kan variera något från person till person, men det är bra riktlinjer. Vill du bli starkare? Träna så tungt du bara kan. Vill du få större muskler? Lätta på vikterna något och gör fler repetitioner.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro