ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Efter olyckor och dödsfall – elsparkcyklar mindre miljövänliga än bussar

Jesper Lindqvist · 5 Aug 2019
Uppdaterad 5 Sep 2019
Det finns idag många företag vars elsparkcyklar trafikerar gatorna i Sveriges större städer.

Foto: Geir Olsen/Johan Jeppsson/TT


Dödsfall, skador och förändring av stadsbilden. Kritiken mot elsparkcyklarna i storstäderna har varit kraftig under det senaste året. Men de nya fordonen är inte såpass miljövänliga som många tidigare har trott. Samtidigt har Malmö stad bestämt sig för att att forsla bort felparkerade elsparkcyklar.

klar

Artikellänk är kopierad

pil
I korthet

Vad: Elsparkcyklar producerar mer utsläpp än en dieselbuss.

Vem: Elsparkcykelföretaget Lime.

Var: Resultaten har tagits fram i USA.

Hur: Forskare från North Carolina State University har beräknat de sammantagna utsläppen från produktion, frakt, laddning, insamling och avverkan av elsparkcyklar.

När: Studien publicerades i fredags.

Varför: Lime har gått under parollen ”din åktur är fri från kolutsläpp”, vilket fick forskare att börja titta närmare på utsläpp kopplade till elsparkcyklarna.

Källa: MIT Technology Review

Ända sedan elsparkcyklarna började göra entré i de svenska storstäderna för drygt ett år sedan har debatten kring deras vara eller icke vara gått på högvarv. Kritikerna har pekat på hur de lämnas i vart och vartannat gathörn, samt att de som åker inte alltid respekterar trafikreglerna. Förespråkarna menar snarare att elsparkcyklarna har gjort det enklare att ta sig fram i städernas centrala delar och att de eldrivna sparkcyklarna är en vinst för miljön.

Trots kritiken har antalet elsparkcyklar växt något enormt, och flera företag som Voi och Lime och etablerat sig i stadskärnorna. Men flera nyheter under sommaren har gett kritikerna vatten på sina kvarnar, och det har rapporterats om flera olyckor där elsparkcyklar varit inblandade.

LÄS MER
Efter första dödsfallet – nu vill myndigheten förbjuda elsparkcyklar

I Finland, dit elsparkcyklarna kom först i maj, har man registrerat flera olyckor. Bland annat har Yle rapporterat att en man bötfälldes i Helsingfors efter att ha kört mot rött på en elsparkcykel. Flera andra har bötfällts efter att ha kört på trottoaren, något som även varit vanligt förekommande i Stockholm.

I Sverige inträffade den första dödsolyckan med en elsparkcykel i slutet av maj, efter att en cyklist i Helsingborg krockat med en bil. Allvarliga olyckor har även inträffat i Södertälje, Stockholm och Göteborg.

Dieselbuss mer miljövänlig

Ett av företagen som har etablerat sig i de svenska storstäderna är Lime, som lanserat sig under parollen ”din åktur är fri från kolutsläpp”. Men när forskare från North Carolina State University började granska just utsläppen som företagets elsparkcyklar bidrog med framträdde en annan bild.

LÄS MER
Efter olyckorna – nu varnar läkaren för elsparkcyklarna: "Otroligt farliga"

Det visade sig nämligen att om man beräknade de sammantagna utsläppen från produktion, frakt, laddning, insamling och avverkan (en så kallad livscykelanalys) så var elsparkcyklarna inte alls så miljövänliga. Den omfattande frakten för att föra fordonen till laddningscentraler, tillsammans med den i regel korta livslängden för en elsparkcykel, bidrog till forskarnas slutsats att en dieselbuss i regel är mer miljövänlig sett till utsläpp per passagerarmil. Detta beror framför allt på att dieselbussen kan transportera betydligt fler passagerare på en gång.

Samtidigt är elsparkcykeln ett betydligt bättre alternativ än bilen, eftersom de endast släpper ut 200 gram koldioxid per mil jämfört med bilens 415.

”Antaganden och ofullständig data”

I studien föreslog forskarna även vilka åtgärder som elsparkcykelföretagen kan vidta för att förbättra, alltså sänka, utsläppen man bidrar till.

Först och främst behöver man producera elsparkcyklar som håller längre än bara några månader – enligt forskarna bör det vara åtminstone två år. En sådan åtgärd skulle kunna minska utsläppen med 30 procent per ”mile”.

LÄS MER
Elsparkcyklar plockas bort under valborg – av säkerhetsskäl

En stor del av utsläppen som omgärdar elsparkcyklarna kommer också från den flotta av bilar som varje dag åker för att plocka upp och föra dem till en laddningscentral. Mer miljövänliga upphämtningsfordon skulle kraftigt sänka elsparkcyklarnas sammantagna miljöpåverkan.

Företaget Lime har i ett uttalande ställt sig positiva till att elsparkcyklarnas miljöpåverkan granskas, även om de anser att resultaten inte är helt korrekta.

”Vi välkomnar forskning med koppling till miljövinster för nya transportfordon. Däremot är den här studien till stor del baserad på antaganden och ofullständig data, vilket leder till stor variationsbredd i resultaten. Vi tar hela tiden stora steg framåt gällande den teknologiska utvecklingen, vilket hjälper oss att bli ett mer hållbart företag.”

LÄS MER
Stor läcka av personuppgifter efter miss av svenskt elscooterföretag
klar

Artikellänk är kopierad

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro