ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Experten rasar mot minskat flygande: ”Det råder någon form av hysteri i Sverige”

Jesper Lindqvist · 12 Aug 2019
Uppdaterad 12 Aug 2019
Siffror från Swedavia visar att det flygs allt mindre till och från svenska flygplatser.

Foto: TT


Jämfört med juli förra året har flygtrafiken till och från Sverige minskat med fyra procent. Nu varnar flygexperten Jan Ohlsson för de konsekvenser som fortsatta sjunkande siffror kan föra med sig. ”Det sätter pinnar i hjulet för flygets utveckling”, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

pil
I korthet

Vad: Flygtrafiken till och från Sverige minskar.

Var: På samtliga flygplatser som drivs av Swedavia.

Hur: Jämfört med samma månad tidigare år har antalet avgångar och ankomster minskat.

När: Minskningen med fyra procent avser flygtrafiken under juli.

Varför: ”Minskningen bland utrikesflyg kan kopplas till kronans fallande värde, men inrikesflygandet minskar nog sannolikt dels på grund av höga flygskatter och dels på grund av den rådande samhällsdebatten som rör flygets klimatpåverkan”, säger flygexperten Jan Ohlsson.

Källa: Swedavia

Siffrorna från Swedavia visar att det flygs allt mindre till och från svenska flygplatser. För utrikesflygandet är minskningen relativt begränsad (två procent), men andelen flygresor inom Sverige visar på en betydligt större tillbakagång, nämligen elva procent.

Utvecklingen går att skönja på samtliga större flygplatser i Sverige, och enligt Jan Ohlsson är det i grunden oroande. Han pekar på att flyget redan nu lever på små marginaler, vilket inte minst visade sig i våras då SAS för andra gången på bara några år drabbades av en omfattande strejk.

LÄS MER
Ny undersökning: En av fyra väljer bort flyget i sommar

– Den här trenden sätter pinnar i hjulet för flyget. Idag tvingas flygbranschen i Sverige att helt och hållet på egen hand bekosta den klimatsmarta utvecklingen. När man då ser sådana här siffror blir förstås incitamenten att fortsätta driva utvecklingen betydligt svagare. Snarare riskerar man att tvingas lägga ner de linjer som är hårdast drabbade, framför allt inom inrikesflyget, säger Jan Ohlsson.

”Riskerar att förlora konkurrenskraft”

Att flyget fortfarande släpper ut mest räknat resa för resa har vid flera tillfällen slagits fast, bland annat av forskare vid Chalmers i Göteborg. Jan Ohlsson menar dock att eftersom mängden flygresor inte kommer i närheten av till exempel antalet bilresor så blir dess påverkan inte så allvarlig som många anser i dagens debatt.

Han betonar också att varje flyg som försvinner från Sverige kommer att börja flyga någon annanstans i världen, vilket gör att klimateffekten inte blir bättre på global nivå.

– Det råder någon form av hysteri kring flygande i Sverige, en hysteri som för mig är obegriplig. Folk kommer att fortsätta flyga, därför är det viktigt att bolagen ges möjligheter att satsa på produktutveckling som gör att man kan minska sin klimatpåverkan. Istället riskerar Sverige att förlora konkurrenskraft när hela debatten går ut på att sätta dit flygbranschen, säger Jan Ohlsson.

LÄS MER
Ny rapport: Tåget är billigare än flyget

Han pekar bland annat på våra nordiska grannländer, som under den senaste tiden verkar ha ”tagit över” flyglinjer från Sverige.

– I Norge har man en regering som samarbetar med branschen kring flygets utveckling. Det har bland annat lett till att Norwegian satsat stort på flyglinjer, i såväl Norge som i Finland. Samtidigt har man dragit ner på inrikestrafiken i Sverige, det är inte längre någon attraktiv marknad, säger Jan Ohlsson.

”Turisterna kan försvinna”

Under den senaste tiden har förslag kommit från både SSU och Grön ungdom, som går ut på att man vill förbjuda inrikesflyg mellan svenska storstäder. Argumenten bygger i grund på att de svenska storstäderna i hög utsträckning ligger i landets södra delar, och att järnvägsnätet i Svealand och Götaland är tillräckligt välfungerande.

Jan Ohlsson vänder sig dock emot förslaget, och menar att sådana tankegångar kan stå Sverige dyrt rent ekonomiskt.

LÄS MER
Flygexperten om strejken: "Högavlönade piloter som vill ha ännu mer"

– Sverige är ett avlångt land som är beroende av ett snabbt och attraktivt transportnät. Kan utländska investerare till exempel inte ta sig till norra Norrland på ett smidigt sätt så väljer man andra investeringsmöjligheter. Samma sak gäller för turismen, man vill kunna transportera sig snabbt och smidigt. Försvinner sådana möjligheter så försvinner även turisterna, säger han och fortsätter.

– Jag tror att det rådande tonläget i samhällsdebatten kommer att bidra till att allt fler undviker flyget. Men när man sedan inser vikten av snabba och smidiga transporter på längre sträckor lär många återvända till flygandet. Risken är dock att bolagen då redan har tvingats lägga ner flera flyglinjer, det är en utveckling vi ser redan idag.

klar

Artikellänk är kopierad

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro